zondag 20 oktober 2013

BEETHOVEN EN DE GEELGORS

Was Beethoven voor de beginmelodie van zijn vijfde symfonie geïnspireerd door een Geelgors (Emberiza citrinella) zoals vaak wordt beweerd? De overeenkomst met de zang van deze vogel is inderdaad treffend. De Engelse muzieklerares Sylvia Bowden is ervan overtuigd en gaat zelfs verder: zij herkent de Geelgors in meer stukken van Beethoven: in de eerste maten van zijn vierde pianoconcert, in de eerste maten van de Waldstein-sonate en even na het begin van zijn sonate Appassionata.
Nu was Beethoven een groot natuurliefhebber en vertoefde vaak in de natuur rond Wenen. Hij had altijd een opschrijfboekje bij zich en hij kende de geelgors. Zo zou hij, toen hij al volledig doof was, tijdens een wandeling met zijn biograaf Schindler gevraagd hebben ‘Is de Geelgors nog te horen?’ Het zou dus best kunnen. Helaas heeft de grote meester zich er nooit persoonlijk over uitgelaten.

Sylvia Bowden. The Theming Magpie: The Influence of Birdsong on Beethoven Motifs. The Musical Times, sommer 2008