WINTERKONING OF GOUDHAAN
Het Winterkoninkje (Troglodytes troglodytes) is in deze blog al eerder als volhardende winterzanger ter sprake
gekomen. Zijn zang is gemakkelijk te herkennen. Luid en snel. De strofen zijn niet steeds even
lang zijn en verlopen ook niet altijd op dezelfde manier. Hij varieert in de volgorde van zijn trillers en rollers.
Uiteraard ontbreekt de Winterkoning niet in
het oeuvre van Olivier Messiaen. We horen hem onder meer een paar keer zeer
kort in Le Reveil des Oiseaux. Wat
langer treedt hij op in zijn Catalogue
des Oiseaux waarbij twee keer in La
Bouscarle (Cetti’s zanger). In Le Loriot (Wielewaal) hoor je hem drie
keer waarvan de laatste keer net voor de afsluitende Wielewaal.
Een aardig voorbeeld van inspiratie door een
Winterkoning is de Wren Polka voor
piccolo en orkest van de Franse componist Eugene Damaré (1840-1919). Vreemd is wel dat de Franse titel Le Roitelet is. Dat suggereert dat Damaré
aan een Goudhaantje (Regulus regulus) gedacht moet hebben. Dan moet hij wel goede oren gehad hebben
want de zang van die vogel is erg hoog en niet zo explosief hard als dat van een
Winterkoning, maar enige gelijkenis tussen de zang van beide vogels kan niet
ontkend worden.
De aanduiding roitelet ('koninkje') wordt in Frankrijk vaak als bijnaam voor de Winterkoning gebruikt, daarom durven we Wren Polka rustig te vertalen met Winterkoning Polka
foto: Winterkoning
Geen opmerkingen:
Een reactie posten