donderdag 26 december 2013

VAN KERSTKAART NAAR MUZIEKSTUK

Op veel kerstkaarten is het Roodborstje ( Erithacus rubecula) afgebeeld. Afgelopen week gleden er al zes van deze kaarten door onze bus. De Roodborst dankt dit voorrecht ongetwijfeld aan zijn mooie rode kerstkleur en zijn opvallende zichtbaarheid in de winter. 

Foto: Roodborst

Met het Winterkoninkje, dat zich veel minder laat zien, is het de enige vogel die ’s winters vaak en duidelijk te horen is. Het is de enige soort in onze omgeving waarbij ook de vrouwtjes luid en duidelijk zingen. Wie de zang van de Roodborst in een muziekstuk terug wil vinden kan terecht bij minstens acht composities van de Franse componist Olivier Messiaen (1908-1992).  De meeste ruimte krijgt de Roodborst (le rouge-gorge) in zijn Petites esquisses d’oiseaux. Het hele pianostuk door is het typische hoge onderdrukte gegiebel te horen. Verder duikt het op in zijn Livre d’Orgue (Chants d’Oiseaux), de opera St Francois d’Assise (tableau 5 en 6),  La Transfiguration de Notre Seigneur Jezus-Christ (deel 6), Le Catalogue d’Oiseaux (Le Loriot en La Bouscarle), Chronochrome, Un Vitrail et des Oiseaux (3e cadenza) en Reveil des Oiseaux. Het is moeilijk om, zonder een partituur te laten zien, aan te geven waar in de betrokken composities de Roodborst te horen is. Voor Reveil des Oiseaux wagen we een tip: de celesta op ongeveer een derde van de compositie.
De componist Andries Hartsuiker (1903-1993), de maker van Kom mee naar buiten allemaal, heeft een aardige poging tot imitatie gedaan in zijn pianoserie Vogels op de piano (niet op YouTube).
Uit de populaire muziek is mij alleen de compositie van Kate Bush An Architect’s Dream bekend, dit nummer eindigt met een opname van een Roodborst en een Merel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten