VAN KERSTKAART NAAR MUZIEKSTUK
Op veel kerstkaarten is het
Roodborstje (
Erithacus rubecula) afgebeeld. Afgelopen week gleden er al zes van deze kaarten
door onze bus. De Roodborst dankt dit voorrecht ongetwijfeld aan zijn mooie rode
kerstkleur en zijn opvallende zichtbaarheid in de winter.
Foto: Roodborst
Met het Winterkoninkje, dat zich veel minder
laat zien, is het de enige vogel die ’s winters vaak en duidelijk te horen is.
Het is de enige soort in onze omgeving waarbij ook de vrouwtjes luid en
duidelijk zingen. Wie de zang van de Roodborst in een muziekstuk terug wil
vinden kan terecht bij minstens acht composities van de Franse componist
Olivier Messiaen (1908-1992).
De meeste
ruimte krijgt de Roodborst (le rouge-gorge) in zijn
Petites esquisses d’oiseaux. Het hele pianostuk door is het typische hoge onderdrukte gegiebel te
horen. Verder duikt het op in zijn
Livre d’Orgue (Chants d’Oiseaux), de opera
St Francois d’Assise (tableau 5 en 6),
La
Transfiguration de Notre Seigneur Jezus-Christ (deel 6),
Le Catalogue d’Oiseaux (
Le Loriot en
La Bouscarle),
Chronochrome,
Un Vitrail et des Oiseaux (3e cadenza) en
Reveil des
Oiseaux. Het is moeilijk om, zonder een partituur te laten zien, aan te geven
waar in de betrokken composities de Roodborst te horen is.
Voor Reveil des Oiseaux wagen we een tip: de
celesta op ongeveer een derde van de compositie.
De componist Andries
Hartsuiker (1903-1993), de maker van
Kom mee naar buiten allemaal, heeft een
aardige poging tot imitatie gedaan in zijn pianoserie
Vogels op de piano (niet op YouTube).
Uit de populaire muziek is mij alleen de
compositie van Kate Bush An Architect’s Dream bekend, dit nummer eindigt met
een opname van een Roodborst en een Merel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten